Sponsring inom lokalfotbollen

Den lokala fotbollen har det inte lika lätt nu som förr och tyvärr har antalet fotbollsföreningar ute på landsbygden blivit allt färre den senaste tiden. Utvecklingen av samhället rent generellt har inneburit nya typer av förutsättningar och de ekonomiska kraven är svåra att uppfylla för mindre föreningar. Med rätt sponsring och samarbeten finns dock möjligheter till att fotbollen överlever även på mindre orter ute i landet.

Fotboll bra reklam

Det är ingen överdrift att säga att fotboll “lockar” och att det är ett bra sammanhang att synas i. Sporten är stor både när det gäller antalet utövare och åskådare som ser en match från läktaren eller via tv eller streaming. Moderna underhållningsbranscher som spelindustrin satsar stort på är fotboll och sportsbetting är en av de växande spelkategorierna. Flertalet casino-operatörer väljer att samarbeta med fotbollsklubbar och bli inte förvånad om nästa samarbete du läser om är ett online casino som No account casino och ett världslag i fotboll. Den här typen av sponsringssamarbeten är det allra senaste och även om det inte lockar lika mycket för de stora spelbolagen att sponsra lokalfotbollen, finns mycket att jobba med här. Föreningar som arbetar för en främjande utveckling av klubben bör definitivt kika närmare på att samarbeta i “rätt” kontext!

Lokalt engagemang

Tyvärr räcker det inte längre med lotteri- och korvförsäljning för att fotbollsföreningarna ska klara av att täcka kostnader för att hålla fotbollsidrotten vid liv ute på landsorten. Det krävs ett större engagemang än så och för att göra det möjligt för föreningar och klubbar att spela fotboll på “tävlingsnivå” gäller det att det lokala näringslivet tar sitt ansvar. Bevis finns för att det lokala engagemanget genererar i positiva aspekter för alla parter. Den lokala byggentreprenören Ola Serneke i Allingsås är ett bra exempel på hur näringslivet kan göra skillnad när det kommer till fotbollens överlevnad. Han har bland annat varit med att utveckla Alingsås FC genom att bygga upp en ny arena samt att vara fotbollslagets huvudsponsor.